SkipNavigation


ServiceNavigation

  • Om os
  • Nyheder
  • Kalender
  • Kontakt
  • Tilmeld nyhedsbrev
  • English
  • Print
  • add this

En kuffert fuld af ord og mad

31. januar 2017

Når man bruger maden og måltiderne til at styrke børnenes sprog.

Den Røde Kuffert_collage

Et kort stenkast ude på Amager, nærmere bestemt Røde Mellemvej, ligger den integrerede daginstitution Østen For Solen. Umiddelbart ligner den så mange andre københavnske daginstitutioner; et lavt barakbyggeri sikkert fra 70'erne med sådan cirka 90 søde børn i alderen 0-6 år, engagerede pædagoger og et godt køkken. Men noget er lidt anderledes. Her bruger de nemlig maden til at udvikle børnenes sprog. Og det gør de ved hjælp af en rød kuffert. Den er jeg er blevet inviteret ind på Sørøverstuen for at se nærmere på.

På stuen sidder pædagog Diana Schmidt-Olsen Mihalj klar med en flok børn omkring et bord. Midt på bordet ligger en lille rød kuffert hvorpå der står "Rugbrødsmadder og forholdsord", som alle børnene meget gerne vil have lov at åbne. I kufferten ligger en stak laminerede tegninger af hverdagsting, som alle har noget med måltidet at gøre: Tallerkener, dug, forskelligt pålæg, brød osv. Børnene har også fået plastikglas og bestik udleveret.

På Sørøverstuen skubber Diana kufferten over til Hekla, præsenterer tingene for hende og spørger så hvilken slags mad, hun kunne tænke sig at lave i dag? Hekla tøver ikke længe og tager en tallerken fra kufferten. "Først pølse. Ovenpå rugbrødet", siger Hekla. "Skal der være mere på, Hekla? " Hun tager en gulerod og ligger ovenpå på pølsen. Derefter tager hun karsen og lægger ovenpå guleroden.

Diana præsenterer maden for de andre børn og de får en snak om hvad der ligger over, under og imellem de forskellige ting. Heklas kammerat Leo gør opmærksom på, at Hekla har puttet sin kniv oven i glasset. "Frederik vil du lave den næste mad? ", spørger Diana. Frederik går ufortrødent i gang med en tomatmad.

"Jeg har altid haft meget fokus på måltidet i mit pædagogiske arbejde" fortæller Diana og begrunder det med, at det er en stor del af institutionens hverdag. "Der er man jo samlet alle sammen og har mulighed for at bruge værtsrollen, som den voksne har, pædagogisk. Der sprogtræner vi jo meget og bruger forholdsordene, når vi taler om maden, hvad er der på tallerkenen, hvad er der i maden og så videre. "

Diana understreger, at selvom kufferten er blevet en del af hverdagen, så kan den ikke stå alene. Den er dog et vigtigt redskab til brug ved arbejdet med sprogvurdering og træning, mener hun og uddyber; "Forholdsordene er rigtigt vigtige for børnene at kunne mestre i deres hverdag, for ellers kan de hurtigt misforstå hinanden og blive uvenner. Og det er jo ærgerligt, når nu man har forholdsordene lige ved siden af. "

Tilbage på Sørøverstuen vil Ayoe nu også have sit bestik op i koppen. Stille og roligt får alle børnene lavet en mad og brugt forholdsordene i deres beskrivelser af maden. Der er en koncentreret og hyggelig stemning omkring bordet. Til sidst bliver kufferten pakket og lukket igen. Nu er det tid til at tale om den rigtige mad. Og spise den.

Kufferten med det lidt aparte indhold blev til i en arbejdsgruppe med sprogansvarlige pædagoger fra 6 institutioner på Amager i samarbejde med sprogvejlederen på Amager, Københavns Madhus og Fagligt Center i Børne- og Ungdomsforvaltningen. Ideen med kufferten er, at udvikle børnenes sprog i det daglige arbejde med mad og måltider ved at bruge nogle konkrete hjælpeværktøjer.

Inde i Københavns Madhus sidder Dea Folden. Der er hun programleder for skolemad og børnemad og har været med til at udvikle kufferten. For Københavns Madhus og Børne- og Ungdomsforvaltningen har det været vigtigt at invitere en bred kreds med til de helt åbne samtaler om udvikling af det, der blev til den røde kuffert. Således at dem, der i sidste ende skulle arbejde med redskabet, også var med til at udforme det fra starten.  

"Det har været pædagogerne, der har udviklet værktøjet. Vi har været de kulinariske sparringspartnere og har kunnet bidrage med erfaring fra vores arbejde med børn og maddannelse. Men det er dem der har udstukket retningslinjerne, og det er derfor, det er blevet så brugbart og let at gå til", understreger Dea.

I alt er der udviklet 3 kuffert-typer som i øjeblikket er ude i 15 forskellige institutioner i Københavns Kommune for at blive evalueret. Herefter skal kufferterne tilbydes til institutioner i resten af hovedstaden.

Se billeder fra Østen for Solens arbejde med aktivitetskufferterne herunder.

  • Den Røde Kuffert_1
  • Den Røde Kuffert_2
  • Den Røde Kuffert_3
  • Den Røde Kuffert_4
  • Den Røde Kuffert_collage
  • Københavns Madhus
  • Bastbygningen
  • Ingerslevsgade 44
  • 1705 København V
  • kontakt@kbhmadhus.dk
  • +45 : 4090 9109